Mindgames.

För några veckor sedan körde jag sten sax påse med en polare på msn. Man skulle lätt kunna tro att det är ett turspel bara men det är det inte. Det är ganska komplicerat. Du måste tänka hur din motspelare tänker och sedan agera utefter det. Tex om jag tar sax och han påse. Så nästa gång, då tänker han att han inte kan ta sten eftersom jag antagligen inte kommer ta samma igen och inte påse för han vill inte ta samma så då ska han ta sax och detta kan jag räkna ut så då tar ju jag självklart sten och vinner. Men om jag var han och tänker så och vet att min motspelare också tänker, då kan jag räkna ut att han tänker så och vet att han kommer ta sten så då tar jag påse och om jag vet att han tänker att jag tänker så så måste jag ta sten eftersom att han då kommer ta sax. Lite tricky.

Iaf, i pokern är det också dessa mindgames. Tex om jag sitter på QJ först ut i en limpad pott och floppen kommer QQ7 rainbow, om jag nu betar ut ganska mycket först ut med 3 spelare bakom och motspelaren på knappen är en duktig spelare så tänker ju han att hon bör inte ha damen för då skulle hon inte beta ut så mkt. Så han synar/slår om med 88(så länge ingen annan synar före honom). Men om det är en nybörjarspelare som sitter på 88 i det läget så tänker han snarare att åhnej, jag träffa inte floppen och någon betar och det finns dam ute så då måste jag lägga mig. En nybörjare tänker oftast enbart på vad dom själv har och inte på vad de andra kan ha.

En annan grej duktiga spelare är bra på är att läsa spelare och nybörjare är oftast lättare att läsa. Säg att jag sitter på 79 och floppen kommer A74 med 2 spader och jag betar ut och nästa spelare synar bara. Turn ruter J och jag betar igen och han synar bara. Här kan jag sätta honom på ett färgdrag då han bara synar ner så på river om den blankar, dvs ingen spader kommer så kan jag checka och ge honom möjligthet att bluffa och då syna ner med mellanpar och vinna.

Det är så mycket mer taktik i poker än vad dom flesta tror. Många som aldrig spelat kan tro att det inte går o vinna i längden och att man förlorar stora pengar på det alternativt vinner jättemycket en kort period på tur.
Självklart har man perioder med väldigt mycket otur som inte går o styra över men i längden, om man är en duktig pokerspelare, så vinner man.

Kommentarer
Postat av: sannah

Det verkar ju vara din grej så absolut :D

2010-11-28 @ 15:01:48
URL: http://sanzil.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0